Cultuuraanbod
Bij de les(sen) 'Tekst op de vloer' gaan we aan het werk vanuit een theater/ filmscript of een musicalscript. We vragen de leerling eerst om het script op te lezen zonder begeleiding en gaan dan samen de tekst woord voor woord uitpluizen om te onderzoeken hoe elk woord op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. De leerlingen mogen zelf bepalen wat volgens hen in de context het beste past.
Vervolgens gaan we in op de inleving (de emotie) bij het voordragen van de tekst. Je kunt een tekst boos, verdrietig, jaloers, gemeen etc. brengen. Hoe breng je dat vervolgens over? Hoe laat je je publiek zien wat jij van binnen ervaart?
Tot slot kijken we naar het ruimtegebruik. Je kunt midden in een ruimte staan, kijkend naar het publiek als je je verhaal vertelt, maar hoe verandert een verhaal als je juist op je hurken in een hoekje zit en je tekst opzegt? Of misschien kruip je ondertussen wel langzaam voorbij.
Zo kan dezelfde tekst elke keer een compleet andere betekenis krijgen.
Een lesje fysiek én verbaal spel dus, met stiekem wat begrijpend lezen eraan gekoppeld.