Erfgoed
In de 19e eeuw heeft Veenendaal een grote groei doorgemaakt. Dit komt mede door de komst van grote wol- en sigarenfabrieken, zoals de Veenendaalse Stoom- en Wolspinnerij, De Hollandia en de Panterfabriek. Vandaag de dag zijn er, ondanks dat de stad flink is veranderd, nog steeds overblijfselen van deze fabrieken te herkennen in het straatbeeld. Leer over de mensen die werkten in de fabrieken en hun leefomstandigheden. Een groot deel van de fabrieksarbeiders was zelfs jonger dan twaalf jaar. Kun jij het je voorstellen?
Het lesproject 'Industrialisatie en Kinderarbeid' richt zich op de tweede helft van de 19e eeuw waarin het overgrote gedeelte van de bevolking afhankelijk is van het werken in de fabrieken. De leef- en werkomstandigheden waren ronduit slecht en zelfs gevaarlijk. Door de komst van de stoommachine kwam de industrialisatie in een stroomversnelling terecht. Ook Veenendaal profiteerde van deze ontwikkelingen.
Leerlingen maken aan de hand van het thema industrialisatie en kinderarbeid kennis met het archief. Want, wat bewaart een archief nu precies? En wat kun je met deze informatie? Door zelf aan de slag te gaan met eenvoudig genealogisch onderzoek wordt aandacht besteedt aan de waardering van erfgoed en het archiefwezen en wordt er ingezet op opzoek- en onderzoeksvaardigheden.
Het lesproject bestaat uit een viertal lessen, die als volgt zijn opgebouwd:
Les 1: op school, door de groepsleerkracht. Het gemeentearchief verzorgt de spullen.
Les 2: De archiefdocent geeft een gastles op school. Voor de tweede helft van de les zijn per tweetal laptops, chromebooks, tablets of iets vergelijkbaars gewenst. Is dit niet mogelijk? Dan wordt de opdracht in overleg aangepast. Neem hiervoor contact op via: gemeentearchief@veenendaal.nl.
Les 3: De groep brengt een bezoek aan Gemeentearchief Veenendaal en werkt aan het vervolg op les 1 en 2.
Les 4: Afrondende les door de groepsleerkracht op de eigen school.
Het lesproject over Industrialisatie en Kinderarbeid sluit aan bij de SLO-doelen en kan plaatsvervangend worden ingezet bij gelijkgestemde thema's uit methoden als Faqta en Blink.